Erityisopetus

Anna Degerman

johanna Rantanen

Musiikin erityisopetus

Musiikkikoulu Hauskoissa Sävelissä opettaa erityisoppijoita kaksi pätevää musiikin erityisopettajaa, Anna Degerman ja Johanna Rantanen. Annalla on kahdenkymmenevuoden opetuskokemus musiikin erityispedagogiikasta ja Johannakin on opettanut erityisoppilaita jo kymmenen vuotta.

Erityisopetus koulussamme on oppilaan tason mukaista, tavoitteellista ja yksilöityä. Käytössä on kuvionuotit kaikissa soittimissa mitä erityisopettajamme opettavat, kuin myös nuoitinnuksessa. Kaikkiin opetuspisteisiin on esteetön pääsy pyörätuolilla.

Musiikkikoulu Hauskoissa Sävelissä musiikin erityisopetus tapahtuu ilon kautta, oppilaan toiveet huomioiden ja antaen aikaa oppimiselle. Tule juuri sellaisena kuin olet! 

 

Anna Degerman miettii erityisopettamisesta: ”Pidän opettamisesta. Pidän siitä prosessista jonka näen tapahtuvan tunnilla, lukukaudessa, lukuvuodessa, monessa vuodessa. Pidän siitä että näen yksilöllisen kehityksen, ajan kanssa tapahtuvan, eikä sillä ole kiirettä. Haluan kohdata ja saada yhteyden oppilaaseeni. Annan oppimistapahtumalle aikaa ja toivon että oppillaani kokevat että välitän heistä, he ovat oman musiikkinsa välineitä ja ulostuojia ja kaikki soiva on arvokasta.”

Johanna Rantanen ajattelee erityisopettamisesta: ”Opettaminen on mukavaa ja antoisaa. Tuntien edetessä on mahtavaa huomata oppilaan kehitys ja musiikista nauttiminen. Uuden asian opetteluun varataan aikaa juuri niin paljon kuin oppilas sitä tarvitsee, edetään rauhassa. On ihana kohdata haasteita, joiden ratkaisun löytämiseen joudun käyttämään erilaisia pedagogisia työkaluja. Näin kehityn myös itse opettajana.

Anna jatkaa: ”Haluaisin sanoa että pidän vaikeuksista joita kohtaan opettaessani, mutta sanonkin että vaikeuksia ei ole olemassakaan, vaan haasteita, joihin löytyy aina, ajan kanssa vastaus. En lakkaa etsimästä ratkaisua pedagogisiin haasteisiin, koska silloin kasvan itsekin opettajana, opin opettamaan monipuolisemmin ja jokainen haaste ja pulma on mahdollisuus. Uskallan olla avoin tilanteessa, johon sillä hetkellä minulla ei ole vastausta, tämän kautta haluan näyttää oppilailleni, että avoimina ja yhdessä löydämme ratkaisun hankalilta tuntuviin tilanteisiin.”

”Opettaessani erityisoppijoita olen joutunut olemaan erittäin kekseliäs ja luova, koska erityisoppijoina he eivät välttämättä opi samoilla tavoilla. Silloin keksimme erilaisia ja uusia tapoja opettaa sama asia ja sitä kautta kasvamme ymmärtämään, että opetuksen ei tarvitse olla opittujen oppimismallien toistoa, vaan voi nojautua pitkällekkin improvisaatioon ja vapaaseen kokeiluun. Ammattilaisina taustallamme on aina vankka tieto erityispedagogiikasta.” Anna Degerman

Opettajan rooli on erilainen tunnista toiseen, se on venyvä käsite ja monipuolinen kuin elämä itse. Joskus olen ystävä, suunnannäyttäjä tai selkeä auktoriteetti. Lempeä, selkeä, rakastava. Täytyy osata lukea sanatonta viestintää ja reagoida nopeastikkin tarpeen vaatiessa. Oppiminen saattaa olla hitaampaa ja musiikillisten asioiden omaksumiseen menee aikaa, joskus vuosia. Oppilaan oma tie on niin yksilöllinen ettei sitä kannata sitoa kiinni tarpeettomiin maaleihin, vaan iloita onnistumisista aina kun se on mahdollista, maalit saavutetaan kyllä, mutta ne saattavat muuttua matkan varrella. Musiikki on elävää juuri niin kauan kuin me annamme sen olla. Jokainen kohtaaminen voi soida!

Hauskojen Sävelten erityisopetuksen soitto-ja laulutunneille käy kehitys- ja liikuntavammaisia, autisminkirjon henkilöitä ja oppimishäiriöisiä.

 

Soita ja kysy lisää
Anna Degerman 0505949349
Johanna Rantanen 0445396893

Musiikin erityisoppilaille on mahdollista saada laulun- ja soitinopetusta seuraavissa soittimissa Ukulele, Kitara, Sähköbasso, Rummut, Piano, Huilu ja Multi-Instru.

Jokaisella on mahdollisuus musiikin harrastamiseen

Hauskojen Sävelten erityisopetuksen soitto-ja laulutunneille käy kehitys- ja liikuntavammaisia, autisminkirjon henkilöitä ja oppimishäiriöisiä.

 

 

Musiikkiterapiakuntoutusta lapsille ja nuorille Lahdessa tarjoaa Lahden musiikkiterapiapalvelut . Musiikki toimii terapiassa motivoivana, kannustavana ja itseilmaisua tukevana välineenä. Kuntoutus toteutetaan yksilöllisesti laaditun kuntoutussuunnitelman mukaisesti.

 

Share This