piano ja vapaa säestys (vaps)

Piano on mukava instrumentti aloittaa, sillä alusta asti päästään soittamaan ihan oikeita kappaleita – ensin vaikkapa tuttuja lauluja korvakuulolta. Piano on mukava instrumentti aloittaa, sillä alusta asti päästään soittamaan ihan oikeita kappaleita – ensin vaikkapa tuttuja lauluja korvakuulolta.

Erilaiset pianon äänet syntyvät huopapäällysteisten vasaroiden lyödessä soittimen sisälle jännitettyjä metallikieliä. Senpä takia pianoa voidaan ajatella ei vain kosketinsoittimena vaan myös kielisoittimena tai jopa lyömäsoittimena.

Pianolle on olemassa valtavasti ohjelmistoa monenlaiseen makuun ja taitotasoon. Vaikka piano nykyisessä muodossaan on vasta parisensataa vuotta vanha, löytyy sille sopivaa soitettavaa peräti 1600-luvulta asti, sillä pianoa edeltäneille kosketinsoittimille sävellettyä musiikkia soitetaan nykyisin myös pianolla.

Laajan klassisen ohjelmiston lisäksi pianolle on tehty esimerkiksi monentasoisia sovituksia elokuvamusiikista, ja vapaalla säestyksellä on mahdollista soittaa vaikkapa jazzia tai poppia.

Soolosoiton lisäksi pianoa käytetään kamarimusiikissa ja säestyssoittimena. Halukkaille pyritäänkin järjestämään mahdollisuuksia soittaa esimerkiksi nelikätisiä toisten pianistien kanssa. Orkesterille sävelletyt pianokonsertot ovat todella upean kuuloisia! Niissä tulee esille klassikkosäveltäjien, kuten Mozartin, Beethovenin, Mendelssohnin tai Tsaikovskin uskomattomat musiikilliset lahjat sekä kyky tuoda kauneutta esille ja toisaalta ne ovat oikeita pianistin taidonnäytteitä soittotaidon suhteen.

Ukko Nooasta nopeisiin juoksutuksiin

Pianonsoitto aloitetaan usein 6 –8-vuotiaana, mutta aiemminkin voi hyvin aloittaa, jos lapsi pystyy keskittymään järjestelmälliseen uuden asian opetteluun muutamaksikin minuutiksi kerrallaan ja noudattamaan ohjeita.

Vähitellen edetään taso tasolta kohti uusia haasteita ja pianosta voi löytää upeiden sävellysten helmeilevät sävelet tai kokeilla itse improvisoida omannäköistä musiikkia.  Soittotekniikkaa voi kehittää etydien ja sormiharjotusten avulla niin saa tarkkuutta ja selkeyttä soittoon sekä toimivuutta esimerkiksi nopeisiin juoksutuksiin ja muihin haastaviin kohtiin.

Tunneilla opetellaan musiikin hahmottamista, nuotinlukua, soittotekniikkaa ja tulkintaa kappaleiden soittamisen lisäksi erilaisten harjoitusten avulla. Tutustutaan myös vapaaseen säestykseen ja improvisaatioon.

Pianokouluvihkoja on useita erilaisia mistä valita, mm.  Suomalainen pianokoulu, Pianon avain, Vivo piano, Lukutunti pienelle pianistille, Pianokoulu musikatti ja Thompsonin pianokoulu.

Harjoittelua varten kotoa tarvitsisi löytyä jonkinlainen harjoitussoitin. Oikea piano on suositeltavin vaihtoehto, mutta myös laadukas sähköpiano käy ainakin alkuun, kunhan siinä on oikean pianon kosketusta jäljittelevä kosketus. Pianoja voi käytettynä saada hyvinkin edullisesti, ja virityksen piano tarvitsee yleensä noin kerran vuodessa.

Tervetuloa soittamaan pianoa! 

VAPAA SÄESTYS (VAPS)

Vapaa säestys; nimi, joka annettiin noin 60 vuotta sitten, on vähän hassu, eikä kuvaa kovinkaan hyvin oppiainetta. Ei se ole täysin vapaata eikä pelkkää säestystäkään. Pianon vapaassa säestyksessä on kyse erilaisiin musiikin tyyleihin tutustumisesta korvakuulolta ja sointumerkeistä soittaen, sekä myös nuotteja apuna käyttäen.

Tunneilla opitaan komppaamaan erilaisilla tyyleillä sointumerkkejä apuna käyttäen, sekä yhdistämään niihin myös melodiansoitto. Tunnit räätälöidään jokaisen iän, taitotason ja tarpeiden mukaiseksi. Voit esimerkiksi soittaa pianolla suosikki pop-kappaleitasi tai opetella vaikkapa humpansoiton salat. Helpoimmillaan pienten soittajien kanssa vasen käsi voi soittaa pelkkää bassoääntä ja oikea melodiaa.

Komppaamalla alkuun

Alkuun pääsee hyvin myös komppaamalla parilla perussoinnulla tuttuja lauluja opettajan tai oppilaan laulaessa tai soittaessa melodiaa mukana. Taitotason karttuessa sukelletaan syvemmälle sointujen ja harmonioiden maailmaan; opitaan hahmottamaan rikkaampaa sointumaailmaa ja säestämään/melodian kanssa soittamaan tuttuja (ja tuntemattomiakin) lauluja täysin korvakuulolta sekä nuotteja apuna käyttäen.

Musiikin eri tyylilajeihin tutustumalla korva myös kehittyy hahmottamaan, millainen komppaustyyli sopisi mihinkin kappaleeseen ja tätä myöten myös oppilaan oma luovuus pääsee valloilleen. Vapaa säestys on siis sittenkin aika vapaata; se antaa oppilaalle vapauden irroittautua siitä, että pitäisi soittaa jokainen sävel, niinkuin se on nuottiin merkattu.

Vapaus tulee siitä, että samankin kappaleen voi soittaa hyvinkin monella eri tapaa, käyttäen erilaisia rytmityksiä, sointuja ja improvisaatiota, eli omasta päästä sen hetkisen fiiliksen mukaan musiikin tuottamista. 

.

Anna on opiskellut Lahden Konservatoriossa sellon, käyrätorven ja saksofonin soittoa, myöhemmin klassista laulua ja pianoa. Anna soittaa myös erilaisia kitara-, huilu- ja rytmisoittimia. Kuoro, bänditoiminta ja musiikinperusteiden opetus on myös tuttua. Anna on erikoistunut oppimishäiriöihin ja multi-instrumenttiopetukseen ja valmistunut musiikinopettajaksi 2008.

 

Maija on valmistunut pianonsoitonopettajaksi (musiikkipedagogi) Lahden ammattikorkeakoulusta.

’Mielestäni musiikinopetuksessa on tärkeää ottaa jokainen soittaja huomioon yksilönä. Oppilaita tulisi kannustaa ja motivoida niin, että kaikki voisivat kokea musisoimisen iloa.’

’Musiikinopetuksessa uskon siihen, että jokaisella musiikista kiinnostuneella on mahdollisuus oppia soittamaan – ainakin jollain lailla.’

Joni on valmistunut Helsingin Pop & Jazz -konservatoriosta muusikoksi. Lisäksi hän on opiskellut klassista musiikkia Lahden ammattikorkeakoulussa ja opintoja on myös Sibelius Akatemian avoimessa yliopistossa. Esiintymiskokemusta hänelle on kertynyt vuosien varrella runsaasti, ja hän keikkailee edelleen opetuksen ohella säännöllisesti useammassa kokoonpanossa.

Saara on vuonna 2002 musiikin varhaiskasvatuksen opettajaksi valmistunut musiikin monitoiminainen.

Musiikkileikkikouluryhmien lisäksi hänellä on vankka kokemus niin pianonkitarankanteleen, VAPSIN ja ukulelen opettamisesta, kuin myös lasten sekä kehitysvammaisten bändiohjaamisestakin.

Saara valmistui pianopedagogiksi Lahden ammattikorkeakoulusta keväällä 2014. Lisäksi hän opiskelee cembalonsoittoa ja soittaa aktiivisesti kamarimusiikkia erilaisissa kokoonpanoissa.

’Mielestäni musiikinopetuksessa on tärkeää auttaa oppilasta löytämään soittamisen ilo ja tarve musiikilliseen ilmaisuun. Kun oppilasta ohjaa rakkaus musiikkiin ja oma halu oppia soittamaan, matka musiikkiopintojen parissa on varmasti antoisa. Tehtäväni opettajana on olla oppilaan apuna ja kannustajana tällä matkalla.’