Rummut ja lyömäsoittimet

Lari hermanni lius

Modernin rumpusetin kehitys alkoi 1860 luvulla Amerikan sisällissodan päättymisen jälkeen.

Afrikkalaista syntyperää olevat orjat ja heidän jälkeläisensä vapautettiin ja täten afro-amerikkalainen väestö pystyi vapaammin ottaa osaa myös kulttuurin kehitykseen. Samoihin aikoihin lyömäsoittajat alkoivat kokeilla tapoja yhdistää useampia soittimia yhden soittajan soitettavaksi. Valtaosa soittohommista tuolloin oli marssimusiikkia, klassista orkesterisoitantaa tai Vaudeville-teatteria.

Tarpeen vaatiessa piti keksiä, miten yksi kaveri voisi soittaa useamman kaverin osat. Ensimmäinen rumpusettisoittoa muistuttava ilmiö oli nimeltään ”Double Drumming”. Siinä soittokunnan marssibassorumpu ja virvelirumpu asetettiin penkeille vastakkain, jotta yksi soittaja pystyisi soittamaan molempia rumpuja.

Kulttuurien perinteiden rumpusoolo
Afrikkalaissyntyisten soittajien omista perinteistä imeytyi marssipoljentoon hieman värikkäämpää rytmiikkaa ja improvisaatiota. Tästä kehittyi Ragtime, joka sai ihmiset tanssimaan. Lisää siirtolaisia muista maista tulvi kohti Amerikkaa. Euroopasta ja Aasian maista tulleet uudet kansalaiset toivat mukanaan omia perinteitään ja heidän soittimistostaan ja soitinrakennus-perinteistä täydentyi loput palaset moderniin rumpusettiin.

Rumpusetin pääsääntöinen rooli musiikissa

on täydentää musiikillista kokonaisuutta

Rumpusetin pääsääntöinen rooli musiikissa on täydentää musiikillista kokonaisuutta ilmentämällä tietyn tyylinen pulssi. Rytminen ”selkäranka” luodaan yhdessä muiden rytmisektion soittimien ( basso, kitara, kosketinsoittimet, koneet) kanssa.

Erilaisia rytmejä & monipuolisia saundeja
Rumpalin olisi hyvä olla musiikillisesti avomielinen ja uskaltaa tutustua erilaisiin musiikkityyleihin ilman ennakkoluuloja – kaikkea kannattaa kokeilla, mutta kaikesta ei tarvitse heti tykätä! 

Settisoittoon kuuluu hieman virvelirummun perusteita. Soiton mekaniikkaan ja rytmiikan perusteisiin on hyvä käyttää aikaa erikseen settisoiton lisäksi. Opintoihin kuuluu myös tarpeellinen määrä musiikin teoriaa, rumpujen äänittämisen perusteita, bändisoittoa ja muiden lyömäsoittimien perusteita ( mm: ksylofoni, kellopeli, tamburiini, ravistimet, erilaiset käsirummut).

Sopivaan soittimeen ja tarpeellisen soittokaluston hankkimiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä opettajaan.

Tervetuloa paukuttamaan!

 

Lari on Lahtelainen muusikko, soittaa tällä hetkellä mm. Lahden Kaupunginteatterilla.

’Minulle musiikki on positiivista energiaa. Soitin on vain välikappale, millä sitä välitetään eteenpäin. Loppujen lopuksi tässä touhussa on kysymys ihmisistä – siitä, että pääsee tekemään hyvää juttua hyvien tyyppien kanssa. Soittotunneilla käymisessä olennaisessa osassa on se, mitä soittotuntien välillä tapahtuu oman soittimen ääressä. Harjoitus EI tee mestaria – oikeanlainen harjoitus kyllä tekee. Jos uusien asioiden kanssa malttaa vain aloittaa rauhallisesti, olla rehellinen itselleen ja soittaa säännöllisesti, niin kyllä ajan myötä hommat toimii.’